موضوع: موضوع اصلی این پژوهش بررسی مؤلفههای اصلی فضیلت فکری و تفکر اتقادی و ارتباط آنها با یکدیدگر در جهت تحقق آرمانهای آموزشی است. هدف: از مهمترین آرمانهای آموزشی عبارت است از اینکه رشد معرفتی و رشد اخلاقی توأمان و با هم صورت گیرند. تفکر انتقادی و فضیلت فکری دو رویکرد مهم آموزشی هستند که هدف اصلی آنها گام برداشتن در مسیر این آرمان آموزشی است. در این مقاله رابطه فضیلت فکری و تفکر انتقادی در جهت دستیابی به آرمانهای آموزشی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. روش: این مقاله اطلاعات به روش کتابخانهای گردآوری شده سپس با روش توصیفی و تحلیل محتوا رابطۀ بین تفکرانتقادی و فضیلت فکری را در جهت دستیابی به آرمانهای آموزشی مورد بحث و بررسی قرار داده است. یافتهها: بر مبنای یافتههای این پژوهش مشخص شد که مهمترین مؤلفههای فضیلت فکری عبارتند از مؤلفههای انگیزشی، عاطفی، قضاوت و موفقیت. مؤلفههای اصلی تفکر انتقادی نیز عبارت از ارزیابی استدلال (علت) و مؤلفه روح تفکر انتقادی است. فضیلت فکری و تفکر انتقادی متمایز از یکدیگر هستند هر چند برخی از ابعاد تفکر انتقادی با فضیلت فکری (همچون کنجکاوی، پشتکار ذهنی، گشودگی ذهنی، شجاعت فکری و...) همپوشانی نیز دارند. فضیلت فکری و تفکر انتقادی برای تحقق آرمانهای آموزشی مکمل یکدیگر هستند. نتایج: در همه رشتهها، تفکر انتقادی و فضایل فکری از مهمترین اموری هستند که لازم است به دانش آموزان و دانشجویان آموزش داده شود. فضایل فکری و تفکر انتقادی مقدمات لازم و ضروری برای یادگیری همۀ رشتههای دانشگاهی هستند؛ زیرا جدا از آنکه باعث موفقیتهای تحصیلی و دستیابی به تفکر برتر میشوند، در کارآمدی زندگی اجتماعی و شهروندی نیز بسیار مؤثر هستند.